האפשרות להתחרט בצוואה הדדית וצוואה משותפת

will1.jpeg

היום ניתן מענה באמצעות כלים משפטיים לצורך אנושי מוכר לכולנו – הרצון להתחרט!

בחוק הירושה הישראלי קיימת אפשרות של בני זוג לערוך "צוואה הדדית" שמשמעה ששני בני הזוג הסתמכו על הוראות בן הזוג האחר בצוואתו. ניתן כדוגמה את המקרה הנפוץ (אך ישנם תרחישים רבים אחרים שיכולים לחסות בגדר "צוואה הדדית" או צוואה משותפת): בני זוג נשואים רוצים שפטירת הראשון ביניהם יעבור כל הרכוש והנכסים לבן הזוג השני ולאחר מכן יעבירו את הרכוש לילדים בחלקים שווים. המטרה היא יצירת ודאות לבן הזוג הנותר, שלא יהיה נתון לחסדי ילדיו לאחר מות בן זוגו.

אם כן, חתמו בני הזוג על צוואותיהם ואחד מהם רוצה לשנות את צוואתו. דוגמה לכך בני זוג שחתמו על צוואות הדדיות או צוואות משותפות ולמרבה הצער החלו בהליכי גירושין, "מה עושים? אני כבול לנצח?" כך נשאלתי לאחרונה על ידי לקוח.

חוק הירושה מבחין בין שני מצבים:

  1. בן הזוג השני עודנו בחיים – יכול בן הזוג הרוצה בביטול לתת לבן הזוג השני הודעה בכתב על הביטול, זאת נוסף על ביטול הצוואה ההדדית (או הצוואה המשותפת) באחת מהדרכים הקבועות בחוק הירושה. הודעה זאת מבטלת את הצוואות ההדדיות של של שניהם ולא רק את צוואתו של הראשון, הרוצה בביטול. כך יכול בן הזוג השני לכלכל את צעדיו בתבונה לאור ביטול צוואת בן זוגו ואפילו אם הוא רוצה להותיר את צוואתו יצטרך לחתום עליה בשנית.
  2. בן הזוג השני הלך לעולמו – במקרה כזה רשאי בן הזוג הנותר לבטל את צוואתו (בדרכים הקבועות בחוק הירושה לביטול צוואה) ואולם כאן מבחינים בין שני מקרים:
  • אם טרם חולק העזבון – יכול בן הזוג להסתלק מן העזבון וזאת בכפוף לסייג הקבוע בחוק. משמע בן הזוג לא יקבל את החלק המגיע בצוואת בן הזוג שהלך לעולמו.
  • אם כבר חולק העזבון – ביטול הצוואה של בן הזוג שנותר בחיים אפשרית אם ישיב את כל מה שקיבל מן העזבון.

הצורך להתחרט, לשנות ולתקן טבוע בנו. במיוחד כאשר מתווספים למשוואה היחסים בתוך המשפחה שמעצם טיבם משתנים מעת לעת  ולעיתים מה שרצינו לצוות בשנה אחת משתנה בשנה מאוחרת יותר. חוק הירושה מאזן בין אינטרס ההסתמכות של בן הזוג השני לבין החופש לצוות.

אתם מוזמנים לפנות אליי בכל שאלה ועניין.

 

שתפו פוסט זה

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

Scroll to Top
WhatsApp ליצירת קשר באמצעות הוואצאפ