על יצירת ודאות בחיובי היטל השבחה

taxes

רוצים לא להיות מופתעים מחיובים בהיטל השבחה שתגלו לאחר חתימת ההסכם למכירת מקרקעין וכאשר יש לכם תוכניות לכל שקל שתקבלו מהקונים? מוזמנים לקרוא:

עסקאות במקרקעין כגון: מכירה/רכישה של דירה, משרד או קרקע טומנות בחובן פגישה עם הרשויות השונות, שמבקשות לגבות מיסים שונים שחלים בגין הנכס/העיסקה. לעיתים, החבות בתשלום גורמת לנו להתחרט על עריכת העיסקה ולראות בה עיסקה שאינה כדאית/רצויה לנו. לכן, ההמלצה שלי ללקוחותיי היא להסתייע בשירותי שמאי מקרקעין טרם חתימה על ההסכם, במיוחד בעסקאות שהחשיפה למס בהן גבוהה כגון: בדירות גג, דירות גן, בתים פרטיים ובקרקעות.

אחד מתשלומי החובה, שעשוי להיות מוטל על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבניה ("ועדה מקומית") במועד מכירת  מקרקעין ובחלק מהעברת הזכויות במקרקעין הוא "היטל השבחה" והוא משולם על ידי הבעלים/חוכר לדורות בגין ההשבחה שנגרמה לקרקע/הנכס הנמכר בשל תוכנית שאושרה וחלה על הנכס, מתן הקלה או שימוש חורג. כך כדוגמה: תוכנית יכולה לכלול אפשרות לבניית מרתף לבית או לבניית חדר על הגג וכו' ואפילו אם זכות זאת לא מומשה בפועל חובת התשלום חלה במכירות וחלק מההעברות של הזכויות בנכס. שיעור החבות הוא חצי מערך ההשבחה.

בעבר, כאשר היה בעל הדירה/נכס/קרקע מבקש לקבל אישור לטאבו חתום על ידי הוועדה המקומית הוא היה עשוי לגלות, שהוא חייב בתשלום עשרות/מאות אלפי שקלים ויותר וזאת בשעה שהוא כבר מחויב למכירת הנכס לקונה ואם היה רוצה לחזור בו היה משלם "קנס" כפי שנקבע בהסכם המכר, בדרך כלל בשיעור של מאות אלפי שקלים ויותר. אם היה רוצה לבדוק את סוגית החיוב בתשלום לא יכל לעשות זאת מול כל הוועדות המקומית לתכנון ולבניה (היות שמרביתן היו מחייבות בתשלום שומה, שערכו כתנאי לפרסומה) ולכן אם היה רוצה ודאות בעיסקה היה נאלץ לפנות לשמאי לבדיקת סוגית החיוב בהיטל השבחה.

אז איך נשיג את הוודאות? בית המשפט קבע בעניין הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שרונים*, כי בעלים יכול לפנות לוועדה המקומית ולדרוש (בכפוף לתשלום אגרה) לקבל לידיו שומת היטל השבחה ולא ניתן לחייבו בתשלום היטל ההשבחה אלא רק כאשר יבצע את העיסקה במקרקעין. כך, ניתן להשיג ודאות באשר לשאלה האם קיים חיוב בגין היטל השבחה ולהחליט, טרם המכירה והחתימה על ההסכם עם הקונה, אם העיסקה עדיין כדאית לצדדים אם לאו.  לאחרונה, נתקלתי בוועדה מקומית שניסתה לחמוק מחובתה לעריכת שומה, לבקשת לקוח שלי, ולאחר התערבותי ותשלום האגרה נערכה ופורסמה השומה.

כבר אמר קהלת: "אין טוב בלי רע" ולכן חשוב לציין, כי ברגע שמופקת שומת היטל השבחה עומדים לבעל המקרקעין/החוכר 45 ימים לערער עליה בין אם ימכור את המקרקעין ובין אם יחליט שלא למוכרם וחשוב להגיש ערעור בתוך תקופה זאת (באמצעות בעל מקצוע) במידה וקיימת השגה על סכום השומה, אחרת לא ניתן יהיה לערער על השומה בעת מכירת הנכס. במקרה בו מוגש ערעור על השומה ניתן לדחות את החתימה על מסמכי העיסקה עד להגעה להסכמה עם הוועדה המקומית על שיעור היטל ההשבחה סופי, שאז אם נחליט שהעיסקה כדאית לנו מבחינה מסחרית ניתן יהיה להתקדם ולחתום על המסמכים המשפטיים.

אני מזמין אתכם לפנות אליי בכל שאלה ועניין.

*עת"מ 32231-07-14 ETABLISSEMENT SEMOND נ' ועדה מקומית לתכנון ובנייה שרונים.

 

שתפו פוסט זה

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

Scroll to Top
WhatsApp ליצירת קשר באמצעות הוואצאפ