תכנון העתיד – דרכים למניעת סכסוכי ירושה עתידיים

estate-planning

כולנו מכירים את האמירה: "הדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות" ומשכנעים את עצמנו שכוונותינו הטובות יובילו למקום אחר. כך סבר גם אזרח צרפת וישראל, שהיה ערירי וערך בחייו מספר צוואות והלך לעולמו (להלן – "המצווה"). אותו אדם היה בטוח ששינוי הצוואות מעת לעת רק מדייק את כוונותיו ובקשותיו בעת עריכת הצוואות. הוא הותיר אחריו נכסים בישראל ובצרפת. בצוואתו הראשונה בזמן הוריש את רכושו לעמותה, בצוואת השנייה בזמן הוריש את רכושו לאשה שהייתה אשת אמונו ובצוואה השלישית, האחרונה בזמן (להלן – "הצוואה האחרונה בזמן"), הוריש את רכושו לשני קרובי משפחה. במצב דברים זה, קובע חוק הירושה, התשכ"ה-1965 (להלן – "חוק הירושה") כי ככלל וככל שהצוואות מתייחסות לנכסים זהים הוראות הצוואה האחרונה גוברות על הוראות הצוואות הקודמות לה. אם אתם סבורים, שבכך הסתיימה הפרשה, טעות בידכם. לאחר פטירתו עלתה טענה מצד מי שהייתה הזוכה על פי הצוואה השניה בזמן, לפיה הצוואה האחרונה בזמן, נערכה תוך השפעה בלתי הוגנת של אחד משני הזוכים על פי צוואה זאת על המצווה ותוך בידודו של המצווה בביקורו בישראל וניצול מצבו הבריאותי הקשה כדי להשפיע עליו לערוך צוואה לטובת שני הזוכים על פי הוראות אחד הזוכים. המקרה הגיע לבית המשפט לענייני משפחה אשר בחן את מצבו הבריאותי של המצווה לאור המסמכים הרפואיים מהם עלה, כי אמנם המצווה סבל ממחלות (חלקן קשות) אך לא היה בהן כדי לפגוע בשיקול דעתו ובכשירותו לערוך צוואה. כך למד בית המשפט מעובדת הגעתו העצמאית של המצווה לישראל וחזרתו לצרפת שאינו תלותי ואין בכך שהסתייע בארץ בזוכה על פי הצוואה האחרונה בזמן כדי ללמד על תלות שלו.

פסק הדין אוחז עשרות עמודים ונאלץ לבחון סוגיות שונות ורבות ולאחריהן דחה בית המשפט את ההתנגדות לביצוע הצוואה האחרונה בזמן אך הדרך לכך הייתה ארוכה ומייגעת ורצופה בריבים בין הזוכים על פי הצוואות השונות.

מה ניתן לעשות אחרת כדי להגיע לתוצאה שונה במסגרתה נמנע מריבות והתדיינויות משפטיות?

כאשר עורכים צוואה יש לחשוב חשיבה מעמיקה לבד ולאחר מכן יחד עם עורך דין המתמחה בעריכת צוואות ולשקול את הציוויים המתאימים למערכת היחסים של המצווה עם הזוכים הפוטנציאליים ולערוך צוואה מתאימה לרצונותיו של המצווה ולהוראות הדין והפרקטיקה הנוהגת.

עריכת צוואות רבות הינה מתכון להתנצחויות והתנגדויות של יורשים פוטנציאליים בבתי המשפט לאחר פטירת המנוח (ולעיתים ביניהם גם לפני פטירתו). לכן, רצוי ומומלץ להימנע משינוי הוראות הצוואה חדשות לבקרים.

כאשר קיים צורך אמיתי בעריכת צוואה שתבוא במקום צוואות מוקדמות יש לציין זאת בצורה מפורשת בצוואה ולדאוג לביטול הצוואות הקודמות מיידית, בהתאם להוראות חוק הירושה.

כאשר אדם ערירי עורך צוואה יש לערוך אותה ביתר הקפדה, לעיתים נידרש לחוות דעת רפואית בסמוך לעריכת הצוואה וניתן גם להפקיד את הצוואה, לאחר עריכתה, אצל רשם הירושה כדי להימנע ממעשי תרמית והונאה.

מוזמנים לפנות אליי בכל שאלה ועניין.

שתפו פוסט זה

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

Scroll to Top
WhatsApp ליצירת קשר באמצעות הוואצאפ