סעיפי אי תחרות בהסכמי העסקה – האם מתחילה מהפכה מגבילה מעבר לים?

מי מאיתנו לא נתקבל בהסכם העסקה הכולל נספח סודיות ואי תחרות הכולל סעיפים ארוכים ומפותלים הכוללים התחייבות של העובד, שלא לעבוד אצל חברות מתחרות בחברה המעסיקה במשך תקופה ארוכה לאחר סיום ההעסקה אצל המעסיקה?

המדובר בסעיפים, שמשתכללים מגירסה לגירסה ומופיעים בהסכמי העסקה במגוון תחומי העסקה החל מההייטק וכלה בעולמות התקשורת והטלוויזיה, הפיתוח, הפיננסים והמכירות. סעיפים אלה קובעים למעשה, שחופש העיסוק של העובד מוגבל "בהסכמה" לאחר סיום עבודתו אצל החברה המעסיקה והוא לא יוכל לעבוד אצל מתחרי המעסיקה (לתקופה הקבועה בהסכם). ניתן כמובן, לנסות ולצמצם את תחולת הסעיף, בעזרת עורך דין לדיני עבודה המתמחה בהסכמי העסקה אך הנטיה של עובדים היא לא לעורר עניינים שאינם קשורים לשכר החודשי ותנאים נלווים (שנראים להם כחשובים ביותר) ולכן הם נתקלים בהתמודדות מול ההגבלה, לרבות הבנת היקפה והשלכותיה, רק לאחר סיום ההעסקה אצל המעסיק. כמובן, שהרצון של העובד לחסוך עלויות של שכר טרחת עורך דין לדיני עבודה, מביאה אף היא לתוצאה של חתימה ללא מחאה על הסעיפים הרחבים.

בישראל קובעת הפסיקה לאורך השנים לאחר פסק הדין המכונן בנושא, פסק דין צ'ק פוינט, שעל המעסיק להוכיח, שניתנה לעובד תמורה מיוחדת בגין הסכמתו לא לעבוד אצל חברות המתחרות במעסיקה לאחר סיום העסקתו אצל המעסיקה. כמו כן, יש להתייחס לאורך התקופה של ההתחייבות לאי תחרות, ונקבע שהגבלת אי תחרות לתקופה של 24 חודשים אינה מידתית.

לאחר פסק דין צ'ק פוינט המשיכה הפסיקה במגמת ההגנה על חופש העיסוק ועל זכות העובד לעסוק בתחום פעילותו לאחר סיום העבודה אצל המעסיקה ובחנה היטב את סעיפי אי התחרות, נסיבות עריכתם, התפקיד המדובר, המידע שאליו חשוף העובד, התמורה שהתקבלה בעבור הסכמה לסעיף אי התחרות ועוד.

סוגיית סעיפים אי התחרות אינה מנת חלקם של בתי המשפט בישראל בלבד, והיא מונחת לפתחם של בתי משפט בארצות הברית ובעולם. בסוף השבוע (21.4.2024) פרסמה Federal Trade Commission ועדת הסחר האמריקאית את הכללים החדשים שיחולו לאחר פרסומם, לפיהם מעסיקים לא יוכלו במקרים רבים למנוע מעובדיהם לעבוד בחברות מתחרות. מדובר בעובדים, שאינם בכירים ומשתכרים $151,164 בשנה. כמו כן, קיים איסור גורף לכפות על עובד בכל תפקיד להסכים לסעיפי אי תחרות. חשוב לציין, כי קיימות מדינות בארצות הברית, שבחרו ליצור הגבלות בחקיקה המדינתית על תחולת סעיפי אי התחרות ואולם הפרסום הנ"ל עוסק בהגבלה פדרלית שתחול רוחבית בארצות הברית.

לאור הקלות של מעסיקים בהוספת סעיפי אי תחרות רחבים להסכמי ההעסקה בחרה ה- FTC בארצות הברית, הדוגלת בכך שכוחות השוק יעשו את שלהם, לקבוע הגבלות שיאפשרו לעובדים רבים, שעזבו את מקומות עבודתם מכל סיבה שהיא לחזור לשוק העבודה באופן מיידי ולהתפרנס בכבוד. כמו כן, עובדים שאינם שבעי רצון ממקום עבודתם ותנאי העסקתם יוכלו, ביתר קלות, לבחון אפשרות לעבודה אצל מעסיק אחר, גם בתחום פעילותו של המעסיק הנוכחי שלהם.

לאור כוונת לשכת המסחר האמריקאית לבחון צעדים משפטיים למניעת תחולת הכללים הנ"ל חשוב לבחון את העדכונים בקשר לכך ולהיערך ולפעול בהתאם, בין אם אתם מעסיקים ובין אם עובדים.

 

שתפו פוסט זה

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

Scroll to Top
WhatsApp ליצירת קשר באמצעות הוואצאפ