האם וכיצד ניתן להתחרט אחרי עריכת צוואה?

negotiation

תכנון הון משפחתי והעברתו מדור לדור כרוך בהרבה מאוד חשיבה של המצווה לבדו ויחד עם עורך הדין המתמחה בתכנון הון משפחתי. התכנון צריך להתייחס למסת הרכוש העומדת לרשות המצווה, יש רכוש שניתן לחלקו בין כל בני דור ההמשך ויש נכסים שלא ניתן לחלק. עוד צריך להתייחס ליכולותיהם של בני דור ההמשך, ולכן נעדיף לאפשר לבן דור המשך, שנוטל חלק בניהול העסק המשפחתי להמשיך ולנהלו ולא להכניס לניהול בני דור המשך, שאינם בעלי יכולות ניהול. שיקול נוסף, לא פחות חשוב, הוא רצונותיהם של בני דור ההמשך, שבמקרה שהם בעלי יכולות גבוהות אך אינם רוצים להיכנס לפעילות בעסקים המשפחתיים לא נכפה עליהם את הדבר.

חשוב לזכור, שגם לאחר עריכת תכנון ההעברה הבינדורית וחתימה על כל המסמכים הדרושים לשם כך, היחסים בין המצווה לבין בני דור ההמשך עשויים לעבור טלטלות ושינויים. לכן, על המצווה לעיין במסמכים המשפטיים, מעת לעת, ולבחון האם הם עדיין משקפים את רצונותיו.

עולה השאלה האם ניתן לשנות את הוראות מסמכי תכנון העתיד? התשובה העקרונית היא חיובית. כך כדוגמה: כל עוד אדם כשיר לקבל החלטות, הוא יכול לבטל את ייפוי כח המתמשך, שערך לתכנון עתידו למקרה חוסר כשירות, ואף לערוך ייפוי כח מתמשך עם הוראות שונות בתכלית.

דוגמה נוספת היא, שאדם יכול לערוך צוואה ולאחר השלמתה על פי הוראות החוק להתחרט ואף לכתוב צוואה אחרת במקומה.

ישנן הוראות בדין הישראלי איך ניתן לבטל כל אחד מהכלים המשפטיים, שיצרנו לתכנון העתיד. כך כדוגמה בהתייחס לצוואה קובע חוק הירושה, התשכ"ה-1965, כי "המצווה רשאי לבטל צוואתו, אם על ידי ביטול במפורש באחת הצורות לעשיית צוואה, ואם על ידי השמדת הצוואה; השמיד המצווה את הצוואה, חזקה עליו שהתכוון בכך לבטלה". כלומר, אדם יכול לבטל צוואה בהשמדתה או בדרך שבה ניתן לערוך צוואה. כידוע, ניתן לערוך צוואה בכתב יד בתנאים מסוימים ולכן בהתקיים כל התנאים הקבועים בחוק לצוואה מסוג זה יהיה ניתן לבטלה.

במקרה שהגיע לבית המשפט, אדם גרוש ללא ילדים ערך צוואה ובה ציווה את רכושו לחלק מקרובי משפחתו. לאחר פטירתו נמצאה הצוואה ואולם היה רשום עליה בלורד שחור עבה "מבוטלת" ונוספה חתימה הנראית כחתימתו של המצווה. כמובן, שהיורשים על פי הצוואה רצו בקיומה וטענו, תקפה ושהצוואה בוטלה שלא בהתאם להוראות החוק, הדורשות, גם לציין את תאריך הביטול על הצוואה המבוטלת. לעומת זאת, קרובי המשפחה האחרים דרשו לבטל את הצוואה היות שהמצווה לא רצה שתקוים וניתן למצוא לכך הוכחות בהתנהלותו וכן בכך שכתב על הצוואה בכתב ידו שהיא מבוטלת.

בית המשפט מינה גרפולוג לבחינה, שהכיתוב "מבוטלת" על הצוואה אכן נכתב על ידי המצווה. הגרפולוג אישר זאת ולכן בית המשפט קבע, שבעניין ביטולה של צוואה אין צורך לדקדק בדרישות פורמליות וזאת כאשר רצונו של המצווה ברור לבית המשפט. באותו מקרה, המצווה ערך את צוואתו באמצעות עורך דין צוואות. לאחר תקופה, הגיע המצווה לעורך הדין וביקש לקבל את העותקים של צוואותיו שהיו אצל עורך הדין, ביקש מעורך הדין למחוק את העותקים ששמר על המחשב ואף עמד ליד עורך הדין לוודא שכך עשה. המצווה אמר לעורך הדין שאם ירצה לערוך צוואה חדשה יפנה אליו. עדות משמעותית זאת הכריעה את הכף והעניקה תוקף לביטולה של הצוואה, כפי שככל הנראה רצה המצווה. עוד נמצאה ביומנו האישי של המצווה הסיבה לביטול, שקשורה ביחסו של אחד היורשים בצוואה כלפי המצווה.

כאשר ערכתם צוואה באמצעות עורך דין צוואות ואתם מבקשים לבטל אותה. חשוב שתפנו לייעוץ, במסגרתו ייבחנו (ואף יתועדו) הצורך והנסיבות ותבחנה השלכות ביטולה של הצוואה. יתכנו מקרים בהם תבטלו את צוואתכם ובשל כך יחולק רכושכם לכאלה, שאתם עוד פחות מעדיפים שיירשו אתכם. כך תוסיפו ודאות, שרצונכם אכן יתקיים ולא תגררו את בני המשפחה להוצאות ולסכסוכים מיותרים בבתי המשפט.

שתפו פוסט זה

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

Scroll to Top
WhatsApp ליצירת קשר באמצעות הוואצאפ