האם 25 ימי נישואים מקנים לאשת המנוח מחצית מעזבונו?

estate-planning

כשמגיעים אליי למשרד בני זוג, שנשואים זה לזו במשך שנים רבות, בדרך כלל הנטיה הטבעית שלהם היא שכל אחד מהם יוריש בצוואתו את עזבונו לבן הזוג הנותר. יצוין, כי חוק הירושה, התשכ"ה-1965 (להלן – "חוק הירושה") קובע הסדר לירושה על פי דין, למקרה בו המנוח לא ערך צוואה, ולפיו אלמנת המנוח תירש מחצית מרכושו (נוסף על כל המיטלטלין כקבוע בחוק) ואת המחצית השנייה ירשו ילדי המנוח, וקיימים הסדרים שונים למקרה בו המנוח לא הותיר אחריו ילדים.

עולה השאלה, האם כאשר בני הזוג נשואים זה לזו במשך 25 ימים בלבד! ובן הזוג נפטר (והותיר אחריו אשה וילדים), בת זוגו (כאמור ל- 25 ימים בלבד) שהפכה אלמנה תהיה זכאית לרשת מחצית מרכושו?

מקרה זה, הגיע לבית המשפט המחוזי ובו טענו ילדי המנוח, שאשת אביהם אינה זכאית למחצית עזבון אביהם וזאת לאור הוראות הסכם ממון עליו חתמו אביהם ואשתו. הסכם הממון קבע "הפרדה רכושית", כלומר נעשתה הפרדה ברורה בין רכוש שהיה בבעלות אביהם, שנקבע בהסכם הממון שיוותר בבעלותו וינוהל על ידו בלבד לבין רכוש שהיה בבעלות אשתו, שנקבע בהסכם הממון שיוותר בבעלותה וינוהל על ידה בלבד. עוד נקבע, שפרידה בין הצדדים תכלול גם מקרה של מוות.

בן הזוג, שהלך לעולמו, לא ערך צוואה טרם פטירתו וילדיו טענו, שיש לראות בהוראות הסכם הממון מעין צוואה שמדירה את אלמנתו מעזבונו של אביהם.

בית המשפט דחה את טענת הילדים וקבע, שהיות שהמנוח לא ערך צוואה טרם פטירתו בה קבע מי יהיו יורשיו ומה שיעור ההורשה לכל אחד מהם, אלמנת המנוח זכאית למחצית עזבונו בהתאם להוראות חוק הירושה.

עוד נקבע, שהוראות הסכם הממון לא היו הוראות הורשה אלא הוראות המסדירות את ההפרדה הרכושית בין בני הזוג גם לאחר פטירת מי מהם. כאשר בן הזוג לא ערך צוואה, שתסדיר את חלוקת עזבונו לאחר פטירתו חלות הוראות חוק הירושה ומכוחם זכאית אלמנתו למחצית רכושו.

נישואי פרק ב' מעוררים סוגיות רבות הדורשות הסדרה במגוון כלים משפטיים וחשוב מאוד לפנות לייעוץ אצל עורך דין המתמחה בתכנון הון משפחתי ולקבלת החלטות מתאימות במועד. כפי שראינו גם במהלך 25 יום מנישואי בני הזוג עלולים לקרות ארועים, שלא יאפשרו עוד לקבל החלטות ולייצר הסדרים מתאימים לרצונותיו של אדם ולכן חשוב לפנות מוקדם ככל שניתן.

שתפו פוסט זה

סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

WhatsApp ליצירת קשר באמצעות הוואצאפ