הסכמות בעל-פה לאחר חתימת הסכם בכתב – מה גובר?

negotiation

ראובן מעניק שירותים לחברה בבעלותו של שמעון זאת לאחר שראובן ושמעון חתמו על הסכם (להלן – "ההסכם") המסדיר את מתן השירותים. האם יכול שמעון לדרוש לקבל סכומים נוספים על אלו שהוסכמו בהסכם בגין שירותים נוספים שהעניק ושהיטיבו גם עם ראובן? כולנו מכירים מקרה בו נחתם הסכם בעניין שירותים בהיקף מסוים ולאחר תקופה הוחלט על הרחבת היקפם, הארכת תקופת מתן השירותים או שינוי במתן השירותים ולכן ההכרעה במקרה זה חשובה להבנת הדרך הנכונה להתנהלותנו.

במקרה שהגיע לבית המשפט לאחרונה נדון מקרה בו נשכרו שירותיו של רואה חשבון על ידי בעלים של חברה בתחום האופנה, שנקלעה לקשיים כלכליים, וזאת לצורך משא ומתן מול הבנקים להסדרים כספיים וכן למציאת משקיע לרכישת החברה. תוך זמן קצר הצליח רואה החשבון לגייס השקעות ולהגיע להסדרים מול הבנקים למתן הלוואות נוספות וכלל הכספים שהועמדו לחברה בגין פעולותיו הסתכמו בסך כולל של כמאה מיליון ₪. רואה החשבון דרש לקבל עשרה אחוזים, כלומר כעשרה מיליון ₪!!, עבור פעולות אלה אשר לא היו חלק מהשירותים שבגינם נשכרו שירותיו. בעל החברה טען מנגד, כי השירותים, שבגינם נשכר רואה החשבון היו מצומצמים ותחומים, כפי שנקבע בהסכם עליו חתמו ואולם שאר הפעולות, שביצע רואה החשבון בוצעו עבור המשקיעים, שהביא לחברה ולפי הוראותיהם ועל כן החברה ובעליה אינם חייבים בתשלום עבורם.

בית המשפט דחה את תביעת רואה החשבון וקבע מספר קביעות חשובות, שניתן ללמוד מהן למקרים היומיומיים בעולם העסקים. כאשר קיים הסכם בין צדדים (שיכולים לכלול גם מסמכים נוספים כגון: הזמנות עבודה, תוספות להסכם וכו') הרי שמסמכים אלו הם אשר מחייבים את הצדדים להם. לא פעם כוללים הצדדים בתנאים הכלליים להסכם קביעה, לפיה הסכם זה הינו מחייב את הצדדים וכדי שכל שינוי, תוספת או תיקון להסכם יחייב את הצדדים צריך שייעשה בכתב וייחתם על ידי הצדדים. במקרה הנדון, ההסכם, שנחתם בין רואה החשבון לבעל החברה, היה מפורט מאוד וכלל התייחסות לסיטואציות רבות ומגוונות ולכן קבע בית המשפט שכל מה שאינו כלול בהסכם הכתוב אינו מחייב את הצדדים. יצוין, כי רואה החשבון הודה בעדותו, שהוא עובד בשיטת "שלח לחמך" במסגרתה הוא מבצע פעולות נוספות ולאחר מכן דורש תשלום עבורם. יצוין, כי בית המשפט העליון קבע בעבר, שכאשר מדובר באנשי עסקים המצויים ברזי ניסוח מסמכים משפטיים, ואף יכלו להסתייע באנשי מקצוע לשם כך, יש לתת ללשון החוזה משקל כמעט מכריע. בכך בית המשפט מכיר בכך שאין צורך "לנחש" את כוונת הצדדים ולשערה בשעה שקיים הסכם מפורט, שניתן לקבל ממנו את התשובה לכך. קביעה חשובה נוספת של בית המשפט היא שלא ניתן לצפות לסכום המסתכם במיליונים רבים, ללא הסכם בכתב.

לאור דברים אלה, כאשר אנו מגיעים להסכמות עם מאן דהוא ומעלים את ההסכמות על הכתב חשוב, שננהג בהתאם להוראות ההסכם ולא נעניק שירותים לפני שהסדרנו את הענקתם בהתאם לאמור בהסכם. עוד חשוב, לקבוע כיצד יהיה ניתן להוסיף, לתקן, לשנות או להוסיף להסכם. קביעה כללית, לפיה כל שינוי, תיקון או הוספה דורשת מסמך בכתב מיטיבה, בדרך כלל, עם הלקוח ולא עם הספק/נותן השירותים/מוכר המוצרים ולכן קיימים כיום אפשרויות נוספות, שניתן להציע בהתאם להתקשרות הספציפית ומערכת היחסים בין הצדדים, שיאפשרו לשני הצדדים להישאר במערכת יחסים דינמית תוך שמירה על מסגרת כללית שאין לסטות ממנה.

שתפו פוסט זה

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

Scroll to Top
WhatsApp ליצירת קשר באמצעות הוואצאפ