כדי שיקיימו את רצונותינו לחלוקת הרכוש לאחר הפטירה, לעיתים הפרוצדורה בעריכת הצוואה לא פחות חשובה מתוכן הצוואה

estate-planning

לא אחת פונים אליי לקוחות פוטנציאליים, מספרים את סיפורם "הפשוט" ומבקשים שאשכנע אותם מדוע הם זקוקים לסיוע משפטי בעריכת צוואתם בשעה שהם יודעים בדיוק רב מה ברצונם לקבוע באשר לחלוקת רכושם לאחר פטירתם וכאשר מדובר, לשיטתם, במקרה הכי פשוט.

במקרה שנדון לאחרונה בפני בית המשפט לענייני משפחה, בני זוג, שהייתה בבעלותם דירה נטלו הלוואות מבני משפחתם בחייהם וערכו צוואה הדדית במסגרתה הוריש כל אחד מבני הזוג את הדירה לבן הזוג, שייוותר בחיים, ולאחר פטירת שניהם קבעו, שהדירה שבבעלותם תימכר ולפני חלוקת תמורתה בין היורשים ישולמו יתרות ההלוואות התלויות ועומדות לבני המשפחה ורק לאחר מכן תחולק יתרת התמורה בין ילדי בני הזוג בחלקים שווים. פשוט לא? הרי מדובר במעשה הגיוני, שלא סביר שמי מבני המשפחה יתנגד לו במיוחד כאשר מדובר בבני משפחה המכירים זה את זה ואת הסכמי ההלוואה. כמו כן, הציווי, לפיו החלוקה של יתרת התמורה שהתקבלה מהדירה מחולקת בין הילדים בחלקים שווים לא תוביל למצב בו אחד הילדים היורשים ירגיש פגוע מכך שחלקו בירושה קטן יותר משל אחיו ולכאורה לא היה צורך בייעוץ משפטי בכדי לערוך את הצוואה ההדדית של בני הזוג.

בני הזוג הלכו לעולמם ואז נתקלו היורשים ובני המשפחה שהלוו כספים למורישים בבעיה פרוצדורלית. רשם המקרקעין מסרב לרשום את עיסקת מכר הדירה כאשר הדירה רשומה על שם בני הזוג, שנפטרו ומנגד לא ניתן לרשום את הדירה על שם הילדים כדי למוכרה היות שהם לא יורשי כל הדירה אלא רק את יתרת התמורה לאחר תשלום ההלוואות, שנטלו ההורים וכמובן שלא ניתן לרושמה על שם בני המשפחה המלווים.

אותם יורשים פנו לבית המשפט לענייני משפחה בבקשה, שהדירה תירשם על שם הילדים כדי שיהיה ניתן למוכרה והילדים יוכלו לשלם את יתרת ההלוואות לקרובי המשפחה ולאחר מכן לחלק את היתרה ביניהם. פתרון זה אינו פשוט כלל וכלל היות שלאחר שמבוצע רישום על שם הילדים, כלפי כולי עלמא הילדים הם בעלי הדירה ובמקרה בו כדוגמה אחד מהילדים היורשים הוכרז פושט רגל יבואו נושיו ויידרשו לממש את חלקו בדירה כדי לשלם את חובותיו לנושים. כאמור, מדובר רק בדוגמה אחת לאירוע שיכול לסכל את רצונם של ההורים. כדי למנוע טענות מסוג זה, באותו מקרה, הסכימו הקונים של הדירה להעביר את הסכום העולה כדי יתרת החוב לקרובי המשפחה של בני הזוג, שנפטרו, לנאמנות.

חשוב לדעת, כי בעניינים משפטיים בכלל ובצוואות בפרט לא די בכך שאנו יודעים מה ברצוננו לבצע אלא עלינו לנקוט בפרוצדורה המתאימה, שאם לא כן לא יקוים רצון המת או שיורשיו ייאלצו לנקוט הליכים משפטיים כדי להביא לכך. מקרים שנראים לנו בעין לא משפטית מאוד פשוטים עשויים לגרום ליורשים לבזבז את זמנם וכספם בבית המשפט, לאחר פטירת המורישים, כדי להביא לקיום רצונם. אם היו ההורים המורישים מתייעצים עם עורך דין המתמחה בתכנון הון משפחתי ובצוואות היו יכולים לצוות אחד ממספר פתרונות הקיימים בחוק, שהיו מאפשרים את רישום הדירה על שם הילדים היורשים ו/או בני המשפחה המלווים תוך הבטחת האפשרות של בני המשפחה לקבל את יתרת ההלוואות ומאידך לילדים לקבל את חלקם בדירה. אם יש לכם ספק, הסתייעו במומחה בתחום כדי שלא תהיינה הפתעות לדור ההמשך.

שתפו פוסט זה

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

Scroll to Top
WhatsApp ליצירת קשר באמצעות הוואצאפ