מהם צו קיום צוואה וצו ירושה וכיצד ניתן לבטלם?

estate-planning

כאשר אדם הולך לעולמו רכושו אמור להתחלק בין יורשיו. ומיהם יורשיו של אדם? ככל שאדם ערך צוואה ובה קבע מי יהיו יורשיו ומה יירש כל אחד מהם, ככלל יחולק עזבונו בהתאם להוראותיו. ככל שאדם לא ערך צוואה והלך לעולמו, ירושתו תיעשה על פי דין, כלומר על פי הוראות חוק הירושה, התשכ"ה-1965 (להלן – "חוק הירושה").

כאשר אדם ערך צוואה והלך לעולמו, בטרם יחולק עזבונו בהתאם להוראות הצוואה יש לפנות לרשם הירושה בבקשה לקבלת צו קיום צוואה ואילו כאשר אדם לא ערך צוואה והלך לעולמו בטרם יחולק עזבונו יש לפנות לרשם הירושה בבקשה לקבלת צו ירושה, שלפי הוראותיו יחולק עזבונו (כל אחד מצווים אלה יכונה להלן: "צו")

מעמדם של "צו קיום צוואה" ושל "צו ירושה" הוא כשל פסק דין המסיים את הדיון ברשימת היורשים ושיעור חלקם בעזבון המנוח. למרות האמור, קיימים מקרים בהם חוק הירושה מאפשר "לפתוח" את צו הירושה או צו קיום הצוואה, כלומר, לתקנם או לבטלם על יסוד עובדות שלא היו בפני רשם הירושה בעת מתן הצו ושמי שהציגם בפניו הביא אותם בהזדמנות הראשונה, שיכל לעשות כן. הסיבה לכך ברורה, היות שמעמד צווים אלה כפסק דין הרי שסופיות הדיון בהם חלה ורק במקרים חריגים יורה בית המשפט על תיקונם או ביטולם.

כאשר מונחת בפני בית המשפט בקשה לביטול צו יבחן מהי מידת האיחור בהגשת הבקשה לביטול הצו והבאת העובדות החדשות בפני בית המשפט; מהו ההסבר לאיחור זה; האם האיחור יוצר קושי לצד כלשהו להביא או להוכיח את טענותיו.

כמובן, שמקרה בו ניתן צו ירושה (בהנחה שהייתה שהמנוח לא ערך צוואה בחייו) ולאחר מתן הצו התגלתה צוואה שערך, סביר להניח, שתינתן אפשרות למבקש להציגה בפני בית המשפט כדי שיעניק צו קיום צוואה חלף צו הירושה, שניתן, זאת בהנחה שהסברו של המבקש לשיהוי בהגשת הבקשה מניח את הדעת אף אם חלף זמן רב ממתן צו הירושה. לעומת זאת, גם במקרה בו הוגשה בקשה לביטול צו בסמוך להינתנו ולא ניתן הסבר הגיוני ומניח את הדעת לשיהוי זה ייחסם המבקש ותידחה בקשתו.

בבחינת הפסיקה, שפורסמה בבקשות לביטול צו, שהוגשו לאחר שיהוי רב, עולה שככלל בקשות שהוגשו לאחר זמן רב ממתן הצו, אותו מבקשים לבטל, נדחו על ידי בית המשפט.

חשוב לציין, כי קיימים מקרי קיצון בהם פונה מי שמבקש לבטל צו לאחר תקופה ארוכה ובפיו טענות, בתקווה להתחיל במשא ומתן עם היורשים על פי הצו ובסיומו לקבל נתח מעזבון המנוח. כאשר הדבר עולה מפני הדברים, בקשות כאלה נדחות על הסף על ידי בית המשפט. כך לאחרונה, פורסם פסק דין שדחה בקשה לביטול צו קיום צוואה, שניתן, כאשר הבקשה הוגשה שש שנים לאחר שניתן צו קיום הצוואה. המבקש טען, כי הבקשה הוגשה במועד זה היות שהיה צריך לטפל בהוריו המבוגרים באותה תקופה ולאחר מכן היה צורך בביצוע בדיקות וחקירות ואיתור מסמכים. באותו מקרה, המנוחה ערכה צוואה, שניתן צו לקיומה ובאותה צוואה לא הוזכר מי שביקש לבטל את הצו. אותה מנוחה ערכה גם צוואות מוקדמות לזו האחרונה, ובאף אחת מהן לא הוזכר המבקש כיורש. באותו מקרה, הוכח שהמבקש לא סעד את המנוחה או ביקר אותה בשנותיה האחרונות ולא בכדי הודר שמו מצוואתה. כאמור, במקרה זה דחה בית המשפט את הבקשה לביטול הצו על הסף.

ככל שאתם סבורים, שקיימים טעמים משמעותיים לביטול צו חשוב מאוד להיוועץ בעורך דין לענייני ירושה ולפנות לבית המשפט במהירות האפשרית.

שתפו פוסט זה

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

Scroll to Top
WhatsApp ליצירת קשר באמצעות הוואצאפ