עורך דין הסכם מייסדים – הסכם מייסדים להקמת חברה

negotiation
בקצירת האומר ניתן לומר, כי הסכם מייסדים הינו מסמך בסיסי המהווה חוזה בין מייסדי החברה וחשוב להסכים על תוכנו עוד טרם הקמת החברה. הסכם המייסדים מעגן ומגדיר את זכויות כל אחד מהמייסדים, את התחייבויותיהם כלפי החברה וכלפי המייסדים האחרים, את תפקידיהם, ואת האופן שבו יתקבלו החלטות ומינויים, כיצד יוסדרו מחלוקות ועוד סוגיות חשובות שהמייסדים והחברה עשויים להידרש להם בהמשך דרכם המשותפת ולאחריה. להלן יובאו בהרחבה פרטים על הסכם מייסדים להקמת חברה ועל הצורך בשירותיו של עורך דין להסכם מייסדים. כמה מילים על משרדנו רגע לפני שיוסבר על הסכמי מייסדים יודגש, כי קיימת חשיבות עליונה להסתייעות בעורך דין לעריכתו. הכוונה היא לעורך דין בעל מומחיות ספציפית בתחום המשפט המסחרי המקומי והבינלאומי, אשר יכול ללוות את החברה עוד משלבי הקמתה ורישומה, ודרך כלל ההסכמים הנדרשים בשלבים השונים, שיכול להבין ולייעץ למייסדים ולחברה בראיה רחבה של כלל פעילותה הקיימת והצפויה. לעו"ד אביחי אהרונוף ניסיון עשיר ורב שנים בתחומים אלו וביצירת הסכמי מייסדים, הסכמי שותפות, הסכמי השקעה, הסכמי ספקים, הסכמי יועצים, הסכמי לקוחות, הסכמי מפיצים, הסכמי זיכיון, הסכמי מיקור חוץ, הסכמי סודיות ועוד הרשימה ארוכה. משרדנו מתמחה ומספק שירותי הקמת חברות, שותפויות ועמותות וכן שירותי מזכירות חברה (הכנה של החלטות ודיווחים) בהתאם לצרכי הלקוח. כאמור, הסכם מייסדים נמנה על המסמכים הבסיסיים והחשובים ביותר בעת הקמת חברה בע"מ וחברה ללא הגבלת אחריות. הסכם מייסדים מקיף ומקצועי המסדיר את העניינים שהחברה ומייסדיה עשויים להיתקל בהם מקנה שקט נפשי לחברה ולמייסדיה מה שעשוי למנוע הוצאות נכבדות ועגמת נפש בהמשך הדרך. לכן, חשוב לפנות אל עורך דין הסכם מייסדים בעל ניסיון עשיר בעריכת עשרות ומאות הסכמים כאלו עבור קשת רחבה של חברות בתחומים שונים.

מהם הנושאים העיקריים שבהם עוסקים הסכמי מייסדים

ראשית, יובהר כי אין הסכם מייסדים אחד הזהה לאחר. לא מדובר בהסכם, שכדאי להוריד מהרשת, לבצע בו מספר שינויים והתאמות, ולחתום. את ההסכם יש להתאים בצורה מדויקת לאופי הפעילות הצפוי של החברה, למאפייני השותפים, יחסיהם ורצונותיהם ועוד. בכל מקרה, על ההסכם להסדיר שורה ארוכה של נושאים הקשורים לתפקידיהם וזכויותיהם של היזמים, מייסדי החברה. למשל, בכל הקשור לחלקות האחזקות, מנגנון קבלת החלטות, חלוקה של תפקידים ושל רווחים, זכות וטו, הלוואות, זכויות בקניין הרוחני, התחייבויות של המייסדים למאמצים עבור החברה ועוד.

הסכם המייסדים צריך לעסוק בהרחבה בזכויותיהם של המייסדים, לרבות זכות הצטרפות למכירה במידה ואחד המייסדים קיבל הצעה למכירת חלקו, או זכות סירוב ראשון, לפיה טרם מכירת מניותיו של מייסד לצד שלישי עליו להציע את המניות למייסדים האחרים באותם תנאים שהמניות הוצעו לצד השלישי. כמו כן, יש להגדיר היטב מהן ההתחייבויות של המייסדים בינם לבין עצמם ומול החברה, איך מתקבלות ההחלטות (רוב קולות, רוב מיוחד, פה אחד) ועוד.

ראוי לציין כי תקנון חברה, אשר יוגש לרשם החברות יחייב את החברה ואת המייסדים ולכן עליו לשקף את מה שקבעו הצדדים בהסכם המייסדים.

מלבד זאת, ההסכם יעסוק בדרכים ליישוב סכסוכים, כגון בוררות או גישור. אמנם מטרתו של ההסכם היא לצפות בעיות עתידיות ולמנוע אותן ככל הניתן, אך מתוך הבנת מורכבות עולם העסקים יש להסדיר גם דרך יישוב הסכסוכים במידה ויתרחשו. באותו האופן, יש להסדיר את ההתנהלות במקרה שאחד המייסדים עוזב, או שהחברה נקלעת להליכי חדלות פרעון, וכיצד מתחלקים במקרה הזה זכויות החברה ונכסיה.

מעבר לכך, הסכמי מייסדים עוסקים בכל הקשור למינויים בחברה, כגון מינוי של מנכ"ל, דירקטוריון, רואה חשבון וכדומה. הם עשויים לעסוק גם בזכויות חתימה, בתגמולים עתידיים למייסדים, באי תחרות, בסודיות, במקרים ותגובות להפרות ההסכם ועוד.

ללא הסכם מייסדים – סיכון גדול לחברה

למרבה הצער, יש יזמים שהחליטו 'לדלג' על הסכם המייסדים, שאינו מחויב על פי חוק בישראל. לבחירה הזו יש מספר סיבות, ובעיקר מחשבה תמימה לפיה היחסים הטובים והכוונות הטובות מהווים עוגן יציב ופתרון מתאים לכל תרחיש. ואולם, עד מהרה מתבררת גישה זו כטעות קשה, שכן ניהול חברה מעמיד מדי יום מכשולים ואתגרים, וגם הגורם האנושי הינו דינמי ומועד לקשיים. כך עשויים המייסדים למצוא את עצמם עסוקים במחלוקות קטנות עד גדולות הגוזלות זמן רב, מעיבות על ההתנהלות השוטפת, מזיקות למוניטין וגם עולות הרבה מאוד כסף כשכר טרחת עורכי הדין והמאבקים המשפטיים.

דוגמא אחת מהעולם האמיתי היא של שני חברים טובים שהקימו חברה, ואכן השכילו לפנות אל עורכי דין על מנת שיכתבו עבורם הסכם מייסדים. ואולם, אחרי שנכתבו הטיוטות החליטו השניים שלא לחתום על ההסכם, מסיבותיהם שלהם. זמן קצר אחרי שהחברה הוקמה ביקש אחד המייסדים להעביר את מניותיו (50%) לגורם שלישי, וזאת בניגוד לזכות הקדימה (זכות סירוב ראשון) שנתן ההסכם לשותף השני. לכך הצטרפה העלאת שכר של אחד השותפים בהחלטה חד צדדית, וכן החלפה של דירקטור בחברה.

מצב זה הביא את שני החברים הטובים למאבק משפטי מר, בעוד בית המשפט היה צריך להכריע לגבי מעמדו של הסכם המייסדים, או ליתר דיוק הטיוטה, שלא נחתמה. בית המשפט בחן את הסכם המייסדים ואת הנסיבות לאי החתימה, וגילה כי קיים בהסכם סעיף לבירור מחלוקות בבוררות (בניגוד להתנהלותו של התובע שפנה לבית המשפט), שהתובע לא החזיק ברשותו עותק מההסכם הבלתי חתום, ושהתובע אף כינס לפני מספר שנים אסיפת בעלי מניות על מנת לדון בעריכת הסכם מייסדים. מכאן הסיק בית המשפט כי גם מבחינת התובע הסכם המייסדים לא היה תקף, ובהתאם לכם נתן את פסיקתו, דהיינו, שטיוטת הסכם המייסדים אינה מחייבת  את הצדדים.

זוהי רק דוגמא אחת מבין רבות אחרות לחשיבותו של הסכם מייסדים מקיף ומקצועי עבור עתידה של החברה ועבור המייסדים עצמם. לפרטים נוספים בנושא ולקבלת ליווי בעריכה של הסכם מייסדים והסכמים מסחריים נוספים, הנכם מוזמנים לפנות אל משרד עו"ד ונוטריון אביחי אהרונוף בטלפון 050-767-6715.

שתפו פוסט זה

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

Scroll to Top
WhatsApp ליצירת קשר באמצעות הוואצאפ