עורך דין לענייני שכירות דירה – תפקידיו וחשיבותו

negotiation
כאשר אדם או משפחה נכנסים לדירה נפתח פרק חדש בחיים, בין אם לזמן קצר או ממושך. כעת, גם השוכרים וגם המשכיר מעוניינים לדאוג לאינטרסים שלהם, כאשר המשכיר מעוניין להבטיח את מצב הנכס ואת התשלומים שיקבל, ואילו השוכרים את הזכויות המוקנות להם מכוח התשלום. למען מטרה זו עורכים את הסכם השכירות. בניגוד למה שסבורים חלק מהשוכרים והמשכירים, את ההסכם לא כדאי להוריד מהרשת או לכתוב באופן עצמאי, אלא חשוב מאוד לערוך אותו באמצעות עורך דין לחוזה שכירות. אם אתם מחפשים אחר עורך דין לענייני שכירות דירה יש לפנות אל משרד המתמחה בדיני מקרקעין, שמאחוריו שורה ארוכה של הסכמים וייצוג של שוכרים ומשכירים כאחד. עורך הדין אביחי אהרונוף, בעל ניסיון עשיר בתחום הנדל"ן בישראל ובחו"ל. בין היתר, עו"ד אהרונוף עוסק בהסכמי רכישה, מכירה ושכירות של דירות ונכסים פרטיים מקבלן ומיד שנייה, וכן הסכמים בנכסים מסחריים, הסכמי מתנה, הסכמי נחלות, הסכמי תמ"א 38, ועוד. בעיות בשכירת דירה שחשוב למנוע מראש – יש אנשים המוותרים על שירותיו של עורך דין חוזה שכירות, בהנחה שיוכלו לערוך את החוזה בעצמם, לרוב בשינויים קלים שבוצעו ממסמכים גנריים שהורדו מהרשת. ואולם, כעבור זמן מה מתחילות לצוץ הבעיות שגוזלות הרבה זמן, עלולות גם לעלות הרבה כסף, וממילא כרוכות במפח נפש גדול. איש אינו רוצה להתגורר בדירה כאשר היחסים עם הבעלים עלו על שרטון, ולהיפך: אף בעל דירה אינו מעוניין שאת דירתו יאכלסו אנשים המצויים במאבק עימו. וכאמור, זה בדיוק מה שעלול לקרות אם לא נעזרים בשירותי עורך דין שכירות דירה.אז מה כבר יכול לקרות? מבחינת המשכיר, עלולות להתעורר בעיות עם התשלומים שאינם מתקבלים בכלל או בזמן, שוכרים הפוגעים בדירה ומשאירים נזקים, מקימים רעש רב המפריע לשכנים, עושים שימוש עסקי או אחר המנוגד לכוונה המקורית, וכן שוכרים המעוניינים לעזוב את הדירה לפני שהחוזה נגמר, או לחילופין שוכרים שאינם מתפנים. בהקשר זה, חשוב לדעת כי החוק אינו מאפשר פשוט לפנות שוכרי דירה באופן עצמאי, אלא יש צורך בהתנהלות מושכלת העשויה להוביל לבסוף לתביעת פינוי מושכר המוגשת לבית המשפט.

גם מבחינת השוכר עשויות לצוץ לא מעט בעיות. למשל, אם המשכיר דורש מהשוכר לשלם על נזקים שלא גרם השוכר, אם קיימת בעיה משמעותית בנכס כמו מפגע בטיחותי כגון: נכס שבשל מצבו הופך מיועד להריסה, או בעיית רטיבות בנכס, אם המשכיר מציג דרישות לא סבירות לגבי העלאת שכר הדירה, דרישה לא סבירה לפינוי הדירה לפני תום ההסכם, סירוב המשכיר להחלפת השוכר בדייר חלופי, וגם אם המשכיר אינו מוכן לתקן ליקויים, ועוד. על מנת למנוע את המצבים הללו ורבים נוספים, יש לערוך הסכם שכירות באמצעות עורך דין חוזה דירה שיידע להתייחס לסוגיות כגון אלה ולתת להם מענה מתאים.

 

מספר דברים שכדאי לדעת לגבי הסכמי שכירות דירות

באופן כללי, הסכם השכירות מציין את תקופת השכרת הדירה, את דמי השכירות המשולמים מדי חודש, את נושא השמירה על המושכר, את הזכויות והחובות של המשכיר והשוכר אחד כלפי השני, את נושא התיקונים בדירה, את התשלומים לרשויות ולספקי השירות, את הערבויות והביטחונות וכיוצא בזאת. בתוך כך, יש לשים לב למספר נקודות משמעותיות.

ראשית, חשוב מאוד לבדוק את מצבו הכלכלי של השוכר והיכולת שלו לעמוד בהתחייבות הכספית. בדיקה זו נעשית בין היתר דרך בחינת תלושי המשכורת, במאגר החשבונות המוגבלים בבנק ישראל, ובמאגר מרשם החייבים של רשות הגבייה והאכיפה. בנוסף, מומלץ לדרוש מהשוכר להעמיד שני ערבים אל מול חוזה השכירות ולבדוק מיהם אותם אנשים שמוכנים לערוב לשוכר, בדגש על מצבם הכלכלי.

מלבד זאת, חשוב לקבל מראש את השיקים לכל התקופה, וכן ביטחונות נוספים כגון שטר חוב, ערבות או ערבות בנקאית. אין זה מומלץ להסתמך על הבטחות לביצוע העברות בנקאיות בהמשך הדרך, וגם לא על הבטחה לתשלומים שיועברו במזומן. באשר לערבים, יש לוודא כי הם חותמים על הערבות בפני עורך דין, להבדיל ממסמך נושא חתימות שמביא עימו המשכיר, ושאין בו כל וודאות באשר לזהות החותמים. מסיבה זו יש גם לצלם את תעודות הזהות של הערבים (והשוכרים), כדי שבעתיד לא יבואו בטענות לאי חתימה על הערבות, וכדי למנוע טעויות טכניות בחוזה עצמו.

מעבר לכך, חוזה השכירות צריך לפרט בצורה מלאה את תכולת הדירה בתחילת תקופת השכירות כגון: ריהוט, מיטה, ארונות, מזגן, מקרר, מכונת כביסה וכו'. הדבר ימנע סכסוכים עתידיים בין השוכר והמשכיר. כמו כן, יש לפרט באופן ברור מהם הסדרי הביטוח של הדירה במידה ונגרם בלאי טבעי, נזק כתוצאה משימוש וכדומה. כדאי לציין אלו פעולות מיוחדות מותר לשוכר לבצע בנכס, ובגין אלו פעולות מיוחדות הוא זקוק לאישורו של המשכיר.

לבסוף, לשוכר הדירה ולעיתים גם למשכיר כדאי מאוד להכניס אופציה להארכת תקופת השכירות.

 

לפרטים נוספים בנושא, לקבלת ייעוץ ולעריכת הסכמי שכירות וליווי משפטי בהסכם שכירות, הנכם מוזמנים לפנות אל משרד עו"ד ונוטריון אביחי אהרונוף בטלפון 050-767-6715.

שתפו פוסט זה

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

Scroll to Top
WhatsApp ליצירת קשר באמצעות הוואצאפ