עורך דין פירוק חברות – תהליך פירוק חברה מרצון

negotiation

חברה מוקמת בתקווה גדולה של מייסדיה ועם חלום גדול שהם מקווים להגשים באמצעותה. ואולם לא כל חלום הופך למציאות ולכן, לא פעם, צריך לחשב מסלול מחדש ולעיתים לסיים את פעילות החברה. חברה יכולה להגיע לסיום דרכה בשל מגוון סיבות: נחלק את המקרים לשניים: פירוק שלא ברצונה של החברה שעשוי להתרחש כאשר חובותיה של החברה לנושיה כגון: ספקים, נותני שירותים, עובדים, בנקים ועוד עולים על הסכומים שמצויים ברשותה כך שהיא אינה יכולה לפרוע את חובותיה. פירוק זה יכול להתחיל בהגשת בקשה לפירוק החברה לבית המשפט על ידי נושה החברה ואז מתחיל הליך ארוך ומורכב שבסיומו תגיע החברה אל סיום דרכה ולא תהיה רשומה כחברה פעילה אצל רשם החברות. קיימת אפשרות נוספת לפירוק החברה במצב זה, שלא על ידי בית משפט ולא נדון בה כאן.

המקרה השני בו תפורק חברה הוא מקרה בו החברה מגיעה להחלטה, שאין עוד טעם בהמשך פעילותה למרות שנכסיה עולים על חובותיה. כלומר, ניתן לשלם את חובות החברה לכל נושיה ולאחר מכן לסגור את החברה. החלטה זאת נשמעת, לכאורה, כלא הגיונית, מדוע שחברה רווחית תחליט לסיים את דרכה? ואולם המציאות מביאה לעיתים (ולא במקרים נדירים בלבד) להחלטת בעלי מניות החברה, שאין עוד טעם להמשיך בפעילותה.

כך כדוגמה:  עם חלוף הזמן המטרה שבגינה הוקמה החברה הושלמה, כך בדוגמה לעיל של הגשמת פרויקט בניית בניין ומכירת הדירות בו, לאחר מספר שנים אמור הפרויקט להגיע אל סיומו והחברה אינה פעילה עוד. קיימים מקרים בהם מייסדי החברה מגיעים למסקנה, שהמטרות בגינן הקימו את החברה כבר לא יוגשמו. דוגמה לכך היא מקרה בו יזמים הקימו חברה במטרה ליישם מיזם שלאחר תקופה התגלה שלא משתלם כלכלית להשלימו או שלא ניתן לעשות זאת טכנית. לאחרונה, אנו נתקלים במקרים בהם חברות הזנק אינן מצליחות לגייס את המימון הדרוש לפעילותן ולכן מפסיקות את הפעילות ומוותרות על יישום המיזם.במקרים כגון אלה ננקטים הליכי פירוק מרצון של החברה במסגרתם החברה היא אשר נוקטת בהליכי הפירוק ומובילה אותם.

במקרים שתוארו ובמקרים רבים נוספים מקימי החברה אינם זקוקים עוד לחברה כפלטפורמה לפעילותם המשותפת. לחברה אין חובות ואין לה נכסים ומידי שנה מתקבלת הודעה מרשם החברות הדורשת לשלם אגרה שנתית בגין החברה מה שעשוי להגיע, לאחר שנים, להליכי גביה במרכז לגביית קנסות בתוספת ריבית והצמדה. לעיתים, רואי החשבון של החברה ממשיכים להגיש דו"חות שנתיים לרשויות המס.

מבדיקה, שנערכה על ידי משרד המשפטים עולה, שקיימות יותר ממאות אלפי חברות לא פעילות שעדיין רשומות אצל רשם החברות. פירוק של חברה הוא הליך הכרוך בפרוצדורה מורכבת ולכן נמנעים בעלי חברות לא פעילות מחיסולן.

במטרה להמריץ את בעלי החברות הלא פעילות לסיים את פעילותן מאפשר רשם החברות בימים אלה (וכרגע בהגבלה עד סוף שנת 2023) לפרק את החברה מרצון בהליך מזורז עם אפשרות לקבלת פטור מתשלום חובות האגרות לרשם החברות בגין שנים קודמות.

קיימים מספר תנאי סף שיש לעמוד בהם כדי לנקוט בהליך הפירוק מרצון בהליך מזורז:

  • אין לחברה נכסים.
  • אין לחברה חובות, למעט חובות בגין אגרה שנתית לרשם החברות.
  • אין הליכים משפטיים שהחברה היא צד להם.
  • אין הליכי גביה נגד החברה.
  • ביום הגשת הבקשה אין שעבודים הרשומים בחברה.

חברות, שאינן פעילות, היכולות לעמוד בתנאי הסף יכולות להגיש בקשה לנקיטה בהליך פירוק מרצון מזורז וליהנות מהליך מהיר ופחות מורכב מפירוק מרצון "רגיל" ובסיומו בהצלחה תחוסל החברה תוך הסרת החשש מכך שיוטל עיצום כספי על החברה על ידי רשם החברות.

חשוב לדעת, כי לרשם החברות קיימת, בחוק החברות, אפשרות לדרוש את תשלום העיצום הכספי מדירקטורים בחברה אישית. כלומר, אותם דירקטורים לא יוכלו להסתתר מאחורי האישיות המשפטית הנפרדת של החברה ולטעון, החברה היא זאת שלא מילאה את דרישות רשם החברות (כגון: תשלום אגרה שנתית ודיווחים) ולכן היא זו צריכה לשאת בתוצאות אלא האחריות מתגלגלת לדירקטורים בחברה.

כאשר הדרישה לתשלום העיצום מגיעה אל הדירקטורים אישית הדרך לחזור לאחור מוגבלת ולכן ככל שקיימת בבעלותכם חברה לא פעילה כדאי להיוועץ בעורך דין לפירוק חברות כדי לשקול את פירוק החברה בעת הזאת.

מדוע להתייעץ עם עורך דין אהרונוף לגבי פירוק מרצון של חברה פרטית?

עורך דין אהרונוף הוסמך בשנת 2004 כעורך דין בישראל ולאחר מכן  כנוטריון בישראל.

בשנת 2014 הקים עו"ד אהרונוף משרד בוטיק בכדי להעניק שירותים משפטיים מאלף ועד תו ישירות (ולא באמצעות עו"ד אחרים או מתמחים), במקצועיות, במסירות ובזמינות גבוהה ללקוחותיו הכוללים:

חברות ציבוריות (חלקן נסחרות גם בבורסות בחו"ל), חברות פרטיות, משרדי רו"ח, חברות פמילי אופיס, סטארט-אפים, משפחות מאיון עליון ולקוחות פרטיים.

עו"ד אהרונוף מעניק שירותים בתחומי המשפט המסחרי (מקומי ובינלאומי), נדל"ן, ניהול הון משפחתי ושירותים נוטריונים.

עו"ד אהרונוף מביא לידי ביטוי ידע נרחב וניסיון רב במשאים ומתנים בעשרות מדינות בעולם ובהסכמים מסחריים מסוגים שונים תוך הכרת הפרקטיקות הנהוגות בכל מקום ובכל סוג של הסכמים. ניסיון ייחודי זה מסייע להשגת תוצאה מקסימלית ללקוחותיו תוך פתרונות יצירתיים הנתפרים עבור כל לקוח על פי צרכיו ומטרותיו.

לפני כן, בין השנים 2004-2006 שימש כעורך דין במשרדים מובילים וייצג חברות גדולות ואנשי עסקים בולטים ובין השנים 2007-2014 שימש כעורך דין בחברת אמדוקס (Amdocs) והיה אמון על ניהול משאים ומתנים בישראל ובעשרות מדינות ברחבי העולם בהיקף של מאות מיליוני דולרים בשנה.

להתייעצות מקצועית, גם בנושא פירוק מרצון של חברות, ניתן ליצור קשר במספר הטלפון: 0507676715.

שתפו פוסט זה

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

Scroll to Top
WhatsApp ליצירת קשר באמצעות הוואצאפ