צילום תעודת זהות על ידי בתי עסק – פגיעה בפרטיות?

negotiation

כל אחד מאיתנו נתקל, כעניין שבשיגרה, בדרישה של ספקים ונותני שירותים למסירת מספר תעודת הזהות שלנו או למסור צילום של תעודת הזהות. זה מתחיל בכל מועדוני הלקוחות, תשלום עם כרטיס אשראי, קבלת חבילות באמצעות חברת שליחויות ועוד ועוד.

תעודת הזהות שלנו, היא מסמך ייחודי המונפק על ידי המדינה וכולל פרטים רבים עלינו: שם פרטי, שמות הורינו, תאריך הלידה, מקום הלידה, מין, תאריך הנפקת תעודת הזהות ותוקפה (בעזרתם ניתן לאמת שאכן מקיש הפרטים הוא מחזיק התעודה), מצב משפחתי, שמות הילדים, תאריכי הלידה שלהם ועוד.

הקלות שבה אנו נדרשים למסור את מספר תעודת הזהות או צילום תעודת הזהות הביאה, לא אחת, לניצול הפרטים וגרימת נזקים למוסר הפרטים, הן בדרך של שימוש בזהותו והן בדרך של כניסה למאגרי מידע באמצעות פרטיו. הקושי הגדול הוא לזהות את המקרים הללו בזמן אמת, שבהם אנו עדיין תמימים ולא מבינים מדוע מתקשרים אלינו אנשים שיודעים עלינו כל מיני פרטים אישיים,  ולאחר שכבר הבנו, שפרטיותנו נפגעה, קיים קושי רב למנוע ולצמצם את הנזקים העצומים שיכולים להיגרם משכפול הזהות שלנו. לצערנו, גם רשויות האכיפה המקבלות תלונות על כך מתקשות לתת פתרון מלא לכך בזמן אמת.

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים פרסמה השבוע (ביום 17.3.2024) גילוי דעת בעניין איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודת זהות במסגרתו ניסתה הרשות לעשות קצת סדר בנושא ולהבחין בין שני סוגי מקרים.

סוג המקרים הראשון כולל מקרה בו בית עסק פונה ללקוח ומבקש ממנו מספר תעודת זהות או צילום תעודת זהות כאשר קיימת חובה חוקית לדרוש נתונים אלה. דוגמה: עורך דין המבצע עסקת מקרקעין זקוק לצילום תעודת זהות לשם זיהוי הצדדים והגשת התיק ללשכת רישום המקרקעין (הטאבו) לשם העברת זכויות בנכס מקרקעין; עורך דין המבצע "הכרת לקוח" בהתאם לחוק איסור הלבנת הון מחויב לשמור עותק מהתעודה המזהה ובעניין עבודתו של עורך דין קיימות דוגמאות רבות נוספות. דוגמה נוספת: בנק המחויב לאמת את פרטי מבקש השירות ועליו לשמור עותק מהתעודה המזהה. דוגמה נוספת: נוטריון המעניק שירותים נוטריונים לאדם ולפי הדין חייב לשמור עותק מתעודת הזהות של מי שקיבל את השירות. במקרים כגון אלה: קובעת הרשות שיש ליידע את מקבל השירות, שלצורך קבלת השירות עליו למסור עותק מתעודת הזהות או מספר תעודת זהות, לפי העניין.

סוג המקרים השני כולל את המקרים בהם בית עסק דורש לקבל את פרטי המידע מהלקוח בלי שקיימת חובה בדין לעשות זאת. בעניין זה מנתה הרשות מקרה, שבו מבוצעת רכישה מקוונת באמצעות כרטיס אשראי, שאז דורשים בתי העסק לקבל מספר תעודת זהות כדי להשלים את העיסקה, למרות שאין חובה בדין לכך. נוכל להוסיף על כך את כל מועדוני הלקוחות הדורשים מאתנו מספר תעודת זהות ועוד פרטים אישיים ולעיתים גם עותק מתעודת הזהות.

הרשות קובעת, שיש להימנע מדרישה לצילום תעודת הזהות כולה, למעט במקרים חריגים בהם דרוש כל המידע המופיע בתעודת הזהות לצורך מתן השירות. על בית העסק לאפשר ללקוח להשחיר או להסתיר פרטים מתעודת הזהות, שאינם דרושים לצורך מתן השירות. כמובן, שהמקרים הנפוצים של חברות שליחויות הדורשות כתנאי לאספקת החבילה ללקוח לצלם את תעודת הזהות שלו לא יחסו תחת המקרים בהם כל המידע המופיע בתעודת הזהות ועל יועציהם המשפטיים לתת את הדעת לכך. לעניין זה, מציעה הרשות לעשות שימוש באמצעים אחרים, שלא יפגעו בפרטיות הלקוח כגון: הצגת תעודת הזהות לשליח ללא צילומה ושמירתה; אימות באמצעות קוד שיישלח למכשיר הנייד של הלקוח במקום שימוש בצילום עותק מתעודת הזהות או קבלת מספרה.

היה ויש צורך לשמור את צילום תעודת הזהות במאגר של בית העסק, על בית העסק, שקיבל צילום של תעודת הזהות להשחיר בעצמו את הפרטים בתעודת הזהות שאינם דרושים לצורך מתן השירות.

כמובן, שכאשר בעל העסק מתעתד לדרוש מספר תעודת זהות או עותק מתעודת הזהות של הלקוח לצורך קיום העיסקה עליו להודיע על כך ללקוח טרם השלמת הליך הרכישה ולא להפתיעו בהמשך הדרך. כמו כן, ככל שקיימת חובה חוקית לאיסוף המידע על בית העסק להודיע ללקוח על כך

המובן מאליו הוא, שכאשר התבקש לקוח למסור עותק תעודת זהות או מספר תעודת זהות לעיסקה ספציפית אסור לבעל העסק לבצע בהם שימוש למטרות אחרות.

הפגיעה בפרטיות שלנו מוצאת ביטוי במקומות רבים בחיינו במיוחד כאשר העולם העסקי אוסף הרבה מאוד מידע על לקוחותיו ועל לקוחות פוטנציאליים, הרגלי השימוש והקניות שלהם ועוד. לכן, חשוב שכצרכנים נדע לעמוד על זכויותינו ולהימנע ממסירת כל פרט שדורש בעל העסק לפני שנבין מהי הסיבה שעלינו למוסרו. בתי העסק יצטרכו לקבל ייעוץ משפטי בקשר להתנהלותם מול לקוחות ודרישות המידע מהם וזאת כדי להימנע מתביעות משפטיות ופרסום שלילי בנושא.

שתפו פוסט זה

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

Scroll to Top
WhatsApp ליצירת קשר באמצעות הוואצאפ